Opgericht in de jaren 60 als speleoklub in Aalst. Ondertussen zijn de activiteiten echter niet meer beperkt tot tochten onder de grond. Canyoning, skieën, via ferrata, bergtochten,...

zondag 13 februari 2011

Waterdicht fototoestel

Wie kan er me een goed waterdicht fototoestel aanraden?

Zelf had ik een Richo caplio G500 wide. Spijtig genoeg is deze gesneuveld tijdens een canyontrip. Vergeet dus nooit, zoals mij overkwam, je toestel veilig weg te stoppen bij een sprong. Op het moment dat ik me afzette voor een sprong van een meter of 5 realiseerde ik me dat m'n toestel nog rond m'n nek hing. Te laat!!! Door de slag was er water binnengedrongen.

Nu is de vraag; Ga ik het toestel binnendoen om te laten maken? Garantie is verlopen, gekocht in Frankrijk dus terug opsturen naar ginds. Is het te maken en aan welke prijs? Is het dan niet beter om een nieuw te kopen. Het had immers één groot nadeel; veel te groot. Zeker vergeleken met de nieuwe toestellen die nu op de markt zijn en die je zo in je binnenzak stopt.

Heb op het net een beetje rondgezocht en reviews gelezen van hetgeen er op de markt is. De meeste merken hebben reeds een shock en waterproof model. Uit de testen kon ik echter niet direct het meest geschikte uitpikken.

Het zal voornamelijk gebruikt worden onder de grond en in canyons. Niet de meest makkelijke lichtomstandigheden dus, en het is nu net op dit vlak dat vele toestellen ondermaats blijken te zijn. En wat voor nut heeft het om tussen de 200 en 300 € uit te geven aan een camera die dan wel tegen water en modder kan, maar waarvan de kwaliteit van de fotos aan de povere kant is.

Reviews zijn één ding, ervaringen uit de eerste hand een pak interessanter.
Daarom deze vraag dus; 'Wie kan er me een goed toestel aanraden?'

Fré 

2 opmerkingen:

  1. Canon D10
    Grootste (dikste) in de rij waterdichte compacts, maar beste kwaliteit van foto's, beste lens, en vooral beste flitser

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de info Paul.
    Het is uiteindelijk de Canon geworden. De kwaliteit van de eerste foto's onder de grond valt enorm mee.
    Fré

    BeantwoordenVerwijderen